Kłopotliwe kolory – rozróżnianie barw a planszówki (cz. 2)
Starałem
się wybrać dość popularne gry i przyporządkować je do trzech
kategorii: przyjaznych dla osób z problemami w rozróżnianiu barw,
wymagających pewnych modyfikacji oraz nieprzyjaznych, w które nie
da się grać bez wyraźnych zmian. Pod listami zamieściłem
odnośniki do tematów na anglojęzycznym forum BoardGameGreek, z
których czerpałem informacje. Znajdziecie tam listy gier, które
mogą okazać się przydane dla osób poszukujących opinii na temat
konkretnych tytułów. Wszystkie opinie dotyczą zagranicznych
(anglojęzycznych) wersji gier, niektóre tytuły wydane w Polsce
mogą się nieznacznie różnić, dlatego proszę traktować poniższy
spis gier jako rady i sugestie, a nie prawdę objawioną 😉
Przy
niektórych pozycjach znajdują się komentarze wyjaśniające
problemy z grą i (czasami) informujące o sposobach ich rozwiązania.
Gry
przyjazne
Wsiąść
do Pociągu – w odróżnieniu od edycji pierwszej została ona
poprawiona i zgodnie z sugestiami graczy dodane zostały symbole
połączeń kolejowych umożliwiające rozróżnienie ich bez
konieczności posługiwania się kolorami. Zgodnie ze zdjęciami ze
strony wydawcy polska wersja gry również posiada oznaczenia.
Zimna
Woja 1945-1989 – gra nie stwarza problemów (ewentualne problemy z
odróżnieniem kolorów podregionów dotyczą także osób dobrze
widzących – wiem po sobie)
Puerto
Rico
Android:
Netrunner
Eclipse
Le
Havre
Dominion
– ewentualne problemy mogą dotyczyć późniejszych dodatków do gry,
które wprowadziły dodatkowe kolory
Runewars
– występują elementy zielone oraz czerwone, jednak różnią się
one od siebie kształtem, co pozwala je odróżnić
Tichu
Władca
Pierścieni LCG
Smallworld
– mimo kolorowej szaty graficznej gra jest czytelna
Claustrophobia
Space
Hulk
Dixit
Cyklady
– figurki należące do graczy określane są kolorami, jednak
różnią się też kształtem
Kupcy
i Korsarze – problemy mogą sprawiać statki należące do graczy,
jednak wystarczy oznaczyć je żetonem
Świat
Dysku: Ankh-Morpork – problemy jedynie z edycją kolekcjonerską, w
której ciężko jest odróżnić poszczególne pionki
Gry, w których mogą
występować pewne problemy wymagające niewielkiej stałej
modyfikacji
Cywilizacja
Poprzez Wieki – może sprawiać pewne problemy ze względu na
występujące w grze kolory
Terra
Mystica – występują problemy z rozróżnieniem żółtych oraz
zielonych elementów, plansza nie stwarza kłopotów
Mage
Knight – niektórym osobom mogą mylić się kolory kryształów
występujących w grze, które jednak łatwo zastąpić
Agricola
– problemy z odróżnieniem kolorów dóbr, wymagają one
oznaczenia lub wymiany
Battlestar
Galactica – kolory stosowane do testowania zdolności mogą
sprawiać kłopoty niektórym graczom, jednak na kartach znajdują
się zapisane nazwy testów. Problem rozwiązuje używanie pełnych
nazw umiejętności zamiast kolorów (dodatkowo, kolory na kartach
oznaczone są zawsze w tej samej kolejności)
Lords
of Waterdeep – pewne problemy ze znacznikami mogą wymagać ich
oznaczenia
7 Cudów Świata – mylące kolory kart, trzeba oznaczyć karty bądź
włożyć oznaczenia do używanych koszulek
Twilight
Imperium (trzecia edycja) – problemy mogą stwarzać kolory
statków, pytanie do współgraczy rozwiązuje problem
Goa
– kłopoty z rozróżnieniem przypraw, konieczność pytania innych
graczy
Filary
ziemi – mogą wystąpić drobne problemy, ale oznaczenie zielonych
elementów powinno je rozwiązać
Last
Night on Earth – minimalne kwestie z kolorami zombie, które jednak
nie wpływają znacząco na rozgrywkę
Najmniej
przyjazne gry
Wysokie
napięcie – występują poważne problemy z odróżnieniem kolorów
planszy oraz domków
Castles
of Burgundy
Caylus
– duża ilość małych elementów oraz słabo odróżnialne kolory
Race
fot the Galaxy – wiele negatywnych opinii na temat problemów z
oznaczeniami kart, które wymagają zapamiętania, zapisania, lub
oznaczenia symbolami
Osadnicy
z Catanu – mimo mieszanych opinii przeważały te negatywne
wskazujące na poważne trudności w odróżnieniu elementów
Through
the Desert – określana przez graczy najmniej przyjazną grą dla
osób nieodróżniających barw
Schotten-Totten
– gra jest niemożliwa bez oznaczenia niektórych kart
Panic Lab – otrzymałem informację, że ameby są w kolorach, które uniemożliwiają ich rozróżnienie (niebiesko-fioletowe oraz czerwono-pomarańczowe)
W razie jakichkolwiek uwag, bądź wątpliwości czy zastrzeżeń proszę śmiało pisać. Druga część „Kłopotliwych kolorów” była znacznie trudniejsza do napisania, bo bazowała wyłącznie na subiektywnych komentarzach. Z częścią gier nie miałem nigdy do czynienia, więc prawdopodobnie nie ustrzegłem się błędów.
Lista 210 gier wraz z komentarzami do znacznej części z nich – BGG
32 przyjazne dla nierozróżniających barw gry – BGG
Dyskusja na temat najmniej przyjaznych gier – BGG
Gry, których lepiej unikać – BGG
Gry „komunikujące się” za pomocą kolorów – BGG
Blog z krótkimi recenzjami gier (nieaktualizowany) – BGG
Kolejna lista mało przyjaznych gier – BGG
One Comment
grimhen
Ja ostatnio miałem problem przy Puerto Rico, żeby odróżnić kukurydzę od cukru. Znajomy miał jakieś takie dziwne świetlówki, które powodowały, że te surowce wyglądały tak samo 🙂