Frosthaven – kilka informacji o grze
Przeglądając forum o planszówkach trafiłem na post elayetha podsumowujący informacje o Frosthaven, które w wywiadzie ujawnił autor gry, Isaac Childres. Poniżej lekko przeredagowana wypowiedź na temat gry nazywanej Gloomhaven 2.0.
elayeth: Obejrzałem wywiad z Isaakiem, który odbył się dziś na PAX Unplugged. Tak na szybko z tego co zapamiętałem wrzucam ciekawostki o Frosthaven.
Dla niektórych poniższe może oznaczać mały spoiler, choć ja tak nie uważam. Wiedza o postaciach startowych czy głównych mechanikach GH nie zdradza wiele zarówno o GH i FH… ale jak ktoś jest wrażliwy to niech czuje się ostrzeżony.
1. System walki nie zmieni się mocno – dodane zostaną dwa nowe stany:
a/ zamrożenie – mając ten stan dostajemy obrażenia x2;
b/ zmora – jest to podobno odpowiedź na instant kille jakie pojawiały się w deckach i były przegięte – teraz zamiast tego będzie właśnie ten stan – mamy całą turę by go zdjąć leczeniem, jeśli tego nie zrobimy (lub potwór tego nie zrobi) to dostajemy 10 obrażeń.
2. Mocno rozbudowana mechanika budowy miasta:
a/ miasto będzie na starcie mocno zniszczone z miejscami na nowe budynki – możemy je budować, np: siedzibę alchemika itd. Jak to się robi? Odpowiedź w punkcie 4.
b/ Można budować umocnienia w mieście co pozwoli ograniczać zły wpływ ataków na nie.
3. Zmiana systemu zbierania:
a/ pieniądze będą znacznie mniej istotne, ale nadal będą podstawowym źródłem ulepszania kart;
b/ nowe zasoby jak metal, drewno, zioła itd.;
c/ potwory, zamiast kasy, będą rzucać żetony, które będziemy zbierać. Te będziemy następnie zamieniać na karty z talii zbierania tworzonej na początku scenariusza. Np.: jak będziemy w lesie to w talii będzie więcej drewna itd.
4. Nowy system tworzenia przedmiotów:
a/ będziemy tworzyć przedmioty z zasobów które znajdziemy. Co więcej, można będzie łączyć przedmioty, tworząc jeszcze lepsze ich wersje.
b/ Zasoby będą też służyć budowaniu budynków – gracze będą mogli się składać by jakiś zbudować.
c/ LEKKI SPOILER – po zbudowaniu alchemika będzie można tworzyć mikstury, jednak bez wiedzy jaki będzie wynik. Isaac wspomniał, że wynik będziemy poznawać odklejając naklejkę. Może być fajny, a może być rozczarowujący. Nie musimy takich mikstur wykorzystać.
5. Nowy system pór roku – będzie pora letnia i zimowa.
Każda trwać będzie ok. 15 scenariuszy. W każdej będzie inna talia spotkań. Zimą będzie trudniej.
6. Nowa książka, przejmująca niejako rolę Town Records w GH, ale jednocześnie porządkująca zagadki pojawiające się w grze.
Zdaniem Isaaca duża zagadka w GH była za trudna i nie dawała „feedbacku”. Tym razem książka to porządkuje, dając właśnie informację zwrotną czy dobrze odblokowujemy poszczególne cele. Wspomniał, że „trochę jak w grach typu Exit”.
7. Pracują nad bardziej zbalansowaną wersją:
a/ celów scenariusza (battle goals);
b/ celów do emerytury. Wspomniał, że pociągniecie celu, w którym postać ma zrobić np. 2 scenariusze w krainie X, kiedy gracze już zrobili tam już kilka powoduje, że trudne jest ukończenie takiego celu, dlatego tutaj będzie inny system tych osiągnięć – mniejsza talia, która ma się zmieniać w czasie kampanii).
8. Pracują nad lepiej działającą wersją scenariuszy z sekcjami.
Zdaniem Isaaka Forgotten Circles dawało za mało informacji na starcie i nie działało idealnie. Teraz pracują nad tym by połączyć system GH z Forgotten Circles tak by otrzymać jak najlepszy rezultat.
9. Postaci startowych będzie 6, plus 10 do odblokowania.
Z tego co zapamiętałem jeśli chodzi o postacie to mamy następujące startowe:
a/ harrower, który będzie miał dwie osobowości: tank/walka wręcz oraz strzelający. Rozwiązali to tak, że ma dwa osobne decki. W zależności od kart jakich używa będzie musiał czasem przełączać się z jednego na drugi.
b/ Postać, która po zabiciu tworzy cienie jako zasób na planszy. Może później nim manipulować i z niego korzystać.
c/ Postać manipulująca czasem.
d/ Postać, która tworzy combosy, ale wymaga ustawiania się i sojuszników, ale może też przywoływać dodatkowe jednostki.
10. Nadal nie można wymieniać się sprzętem, kasą i materiałami między graczami.
Post opublikowany oryginalnie na forum. Jego autorem jest: elayeth.
One Comment
Surowa Kawa
Liczę na to, że jakoś fajnie te battle goalsy rozwiążą. Gloomhaven uważam za naprawdę cudowną grę, ale tylko te cele bitewne mnie mocno irytują.