Zostałem oszukany! Co zrobić?
Jakiś czas temu na blogu pisaliśmy o tym, jak nie dać się oszukać kupując planszówki z drugiej ręki. Rady podane w tekście Jak nie dać się oszukać kupując i sprzedając gry planszowe? zawiodły albo trafiliście na nie za późno? Przelew zrobiony, kontakt ze sprzedającym się urwał, a paczki jak nie było, tak nie ma? Nie traćcie nadziei! We wpisie znajdziecie informacje o tym, co możecie zrobić w takiej sytuacji.
Próba kontaktu
Mimo wszystko warto nadal próbować się skontaktować z taką osobą. Zawsze może zdarzyć się tak, że to sytuacja losowa, w której ktoś nie ma głowy do wysłania paczki. Niekiedy pomaga jasne poinformowanie, że jeśli pieniądze albo przesyłka nie dotrą w ciągu kilku dni, to sprawa zostanie zgłoszona na policję. Bierność oszukanych często jest motywacją dla oszustów, którzy widzą, że za ich czyny nie czekają na nich żadne konsekwencje. Czytając doświadczenia innych można zauważyć, że czasami pomaga też kontakt ze znajomymi potencjalnego oszusta (których można wyśledzić np. przez Facebooka) – tak presja otoczenia może nieraz skłonić do wywiązania się z umowy.
Policja i prokuratura
Jeśli po kilku dniach sprawa nadal nie została wyjaśniona, to warto rozważyć wizytę na komisariacie i złożenie zawiadomienia o oszustwie. W przeciwieństwie do kradzieży nie ma tutaj limitu kwoty, przy której oszustwo jest tylko wykroczeniem, więc nie dajcie się spławić i złóżcie zawiadomienie. Warto też zapisać sobie numer sprawy i w razie pojawienia się innych poszkodowanych prosić ich, by zgłaszając powoływali się na tę właśnie sprawę. Im większa skala oszustwa, tym większa szansa, że policja podejmie skuteczne działania. Sprawę można też zgłosić prokuraturze. Informacje na temat zgłaszania przestępstw można znaleźć też na rządowej stronie obywatel.gov.pl.
Poniżej screen pisma, jakie otrzymałem z Komendy Miejskiej Policji w Gdańsku po prośbie o kilka informacji na temat składania zawiadomienia o przestępstwie.
Bank
Napisałem do kilku banków, czy w przypadku oszustwa będą w stanie pomóc poszkodowanemu. Z uzyskanych odpowiedzi wynika, że sprawę trzeba po prostu zgłosić organom ścigania, a banki są w stanie cofnąć przelew, ale tylko wtedy, gdy zgodzi się na to jego odbiorca. Inaczej wygląda sprawa płatności kartą, wówczas można prosić o chargeback. Alior Bank poinformował, że takie sytuacje mogą być rozpatrywane w ramach reklamacji i w tym celu należy skontaktować się z bankiem. Jeśli już wiecie, że zostaliście oszukani, to wg mnie warto przedzwonić do swojego banku. W najgorszym wypadku stracicie trochę czasu na infolinii.
Serwis
Jeśli transakcja odbywała się za pośrednictwem Allegro albo OLX, to warto zgłosić ten fakt serwisowi. Allegro ma odpowiednie zapisy w regulaminie i
wspomniany w poprzednim wpisie Program Ochrony Kupujących, ale OLX też może być w stanie pomóc, szczególnie jeśli sprawa trafiła już na policję. Znów najgorszym, co może się stać, to strata kilku minut na napisanie e-maila.
Ostrzeżenie innych
Zawsze warto też poinformować o nieuczciwym użytkowniku np. na grupach poświęconych grom planszowym, czy w wyszukiwarkach numerów kont, np. w takiej. Pomoże to innym uniknąć nieprzyjemnej wpadki. Może też zachęcić oszukanych do podjęcia wspólnych kroków, np. zgłoszenia sprawy policji.
Mam nadzieję, że wpis ten nie będzie nikomu potrzebny, a wszyscy kupujący w sieci będą pamiętać o ograniczonym zaufaniu i starać się przeprowadzać jak najbezpieczniejsze transakcje 😉
One Comment
tesko.biz
Miałem podobna sytuację przy sprzedaży telefonu. Część pieniędzy mi przepadła tak samo jak kupujący. sprawa zakończyła się na policji.