publicystyka,  wszystkie

Zombicide: Czarna plaga – FAQ (zasady)

https://www.planszowkiwedwoje.pl/2018/05/zombicide-czarna-plaga-faq-pytania-o.html

Od czasu premiery w różnych miejscach pojawiają się pytania dotyczące zasad Czarnej plagi. Postanowiłem w jednym miejscu zebrać te najczęściej się powtarzające. Oczywiście wraz z poprawnymi odpowiedziami!

1. Co dzieje się w sytuacji, w której jedno zombie widzi dwóch ocalałych z taką samą liczbą znaczników hałasu, ale w różnej odległości?

odpowiedź: Zombie ma w takim wypadku dwa cele, do których będzie chciało podejść. Zgodnie z zasadami należy więc dostawić drugą figurę tego typu i poruszyć każdą z nich w stronę jednego z ocalałych. W przypadku grupy zombie należy ją podzielić po równo (dokładając figurki, jeśli to konieczne) i każdą z grup skierować do jednego ocalałego. 

wyjaśnienie: Zombie kierują się przede wszystkim hałasem, nie biorą pod uwagę odległości. Dlatego najpierw pójdą do widocznego ocalałego o największym hałasie, następnie do największego źródła hałasu. W przypadku dwóch identycznych hałasów rozdzielą się i pójdą w obu kierunkach.

– instrukcja, strona 24 (akapit o dzieleniu się zombie); CMON

Zombie (Z) widzi dwóch bohaterów (B) z takim samym hałasem, stara się więc podejść do obu.

2. Podczas namnażania w budynku składającym się z jednego pomieszczenia pociągnąłem kartę podwójnego namnażania. Co teraz?

odpowiedź: Rozpatrujesz to podwójne namnażanie w tym samym pomieszczeniu. Jeśli pociągniesz kolejne, to wciąż stosujesz je do tego samego, jednego pomieszczenia.

wyjaśnienie: Jedno pomieszczenie oznacza, że podwójne namnażanie nie ma kolejnej strefy, do której może „przeskoczyć”. W takim przypadku po rozpatrzeniu ostatniej strefy wraca się do pierwszej – jako że tutaj ostatnia i pierwsza strefa są tym samym, jednym pomieszczeniem, to wszystkie karty rozpatruje się w nim.

– instrukcja, strona 27

3. Podczas namnażania (ze znacznika namnażania albo w budynku) pociągnąłem kartę nekromanty, wstawiłem jego figurkę i znacznik namnażania. Następnie pociągnąłem kartę namnażania dla znacznika nekromanty: podwójne namnażanie. Co teraz?

odpowiedź: Po dobraniu karty nekromanty zatrzymuje się aktualne namnażanie ze znaczników/w budynku i rozpatruje znacznik nekromanty. Po dobraniu podwójnego namnażania należy je więc rozpatrzyć na znaczniku nekromanty, nie w następnej strefie. Wszystkie karty podwójnego namnażania pociągnięte dla znacznika nekromanty rozpatruje się na tym jednym polu. Może to doprowadzić do sytuacji, w której na znaczniku namnażania nekromanty pojawi się kilka różnego rodzaju zombie. Po specjalnym namnażaniu nekromanty należy wrócić do przerwanego wcześniej namnażania.

wyjaśnienie: Pierwsze namnażanie dla znacznika nekromanty jest wyłączone z normalnego namnażania. Rozpatruje się je na takiej samej zasadzie, jak np. namnażanie w budynku składającym się tylko z jednego pokoju – znacznik namnażania nekromanty to tylko jedna strefa i podwójne namnażania nie mają jak i gdzie „przeskoczyć dalej”.

– instrukcja, strona 29 (druga kropka); CMON

4. Czy po wybraniu zdolności na nowym poziomie mogę później zmienić ją na inną? Czy mogę wybrać dwie zdolności z tego samego poziomu?

odpowiedź: Nie. Raz wybrana zdolność zostaje z bohaterem do końca partii. Na każdym poziomie trzeba wybrać zdolność z nowego poziomu.

– instrukcja, strona 16

5. Czy po zdobyciu kolejnego poziomu mogę od razu skorzystać z nowej zdolności?

odpowiedź: Tak. Efekty umiejętności są natychmiastowe. Jeśli na przykład bohater zdobył właśnie drugi poziom, to natychmiast uzyskuje dostęp do czwartej akcji.

– instrukcja, strona 51 (drugi akapit)


6. Czy spaślaka albo abominację można zabić kilkoma trafieniami z broni zadającej jedno obrażenie?

odpowiedź: Nie. Spaślaka można zabić tylko trafieniem z broni zadającej dwa obrażenia. Abominację można zabić tylko trafieniem z broni zadającej trzy obrażenia. Do tego w obu przypadkach można wykorzystać smoczą żółć albo Samsona na ostatnim poziomie, którego zdolność dodaje jedno obrażenie do ataku bronią.

wyjaśnienie: W Czarnej pladze obrażenia z rzutów nie kumulują się. Każda kostka reprezentuje jedno trafienie, nie można przydzielić kilku kości do jednego przeciwnika. Tym samym broń zadająca jedno obrażenie za kostkę nie zabije spaślaka/abominacji, a trafienie orężem zadającym dwa obrażenia nie zabije dwóch szwendaczy.

– instrukcja, strona 18, 32 i 33

7. Cel mojej misji to zabicie co najmniej jednej abominacji i co najmniej jednego nekromanty. Czy muszę zabić tych przeciwników w tym samym momencie? Czy muszę ich zabić gdy obaj są na planszy?

odpowiedź: Nie. Wystarczy, że w trakcie całego scenariusza zabijesz chociaż jedną abominację i chociaż jednego nekromantę. Moment ich zabicia nie ma znaczenia.

8. Zombie poruszają się najkrótszą otwartą ścieżką do celu. Co jeśli nie ma takiej ścieżki?

odpowiedź: Jeśli do celu nie wiedzie ŻADNA otwarta ścieżka, to zombie będą poruszały się tak, jakby wszystkie drzwi na ich drodze były otwarte. Wyznaczą więc najkrótszą zamkniętą ścieżkę, ale nie przekroczą drzwi: zatrzymają się przed nimi.

wyjaśnienie: Zombie zawsze szukają jakiejś otwartej ścieżki, a w przypadku kilku takich dróg wybierają najkrótszą. Jeśli jednak żadna – nawet wyjątkowo okrężna – ścieżka nie jest otwarta, to poruszają się tak, jakby mogły ignorować zamknięte drzwi. Te jednak wciąż stanowią dla nich nieprzekraczalną przeszkodę.

– instrukcja, strona 24 (punkt 2)

9. Czy zombie mogą przejść przez otwartą kryptę?

odpowiedź: Tak. Zombie traktują otwartą kryptę jak normalną ścieżkę, skorzystają z niej, jeśli to najkrótsza droga do największego źródła hałasu.

10. Jak długo pali się smocza żółć? Czy po jej podpaleniu pozostaje na planszy do końca rundy? W jaki sposób zastawić z niej pułapkę?

odpowiedź: Smocza żółć po podpaleniu zabija wszystkie figurki w swojej strefie i znika z planszy. Dłużej na planszy zostaje jednak znacznik kałuży smoczej żółci, który zdejmuje się dopiero po podpaleniu go. W ten sposób można zastawić pułapkę: niech postać rozleje smoczą żółć, wciągnie na nią przeciwników i następnie ją podpali.

wyjaśnienie: Przykład z 35 strony w instrukcji skrótowo opisuje wykorzystanie smoczej żółci. Ann w jednej turze rzuca butlę tworząc kałużę, a podpala ją dopiero podczas kolejnej aktywacji.

– instrukcja, strona 35

11. Co dzieje się w przypadku, w którym pociągnę kartę nekromanty, gdy jego figurka już znajduje się na planszy? Ile aktywacji dostaje nekromanta?

odpowiedź: W takiej sytuacji nekromanta znajdujący się na planszy dostaje jedną aktywację. Nie należy wstawiać kolejnej strefy namnażania ani aktywować nekromanty więcej niż raz.

– instrukcja, strona 29 (druga kropka); CMON

12. Czy wszystkie bronie dystansowe wymagają ładowania?

odpowiedź: Nie. Jeśli broń wymaga przeładowania, to napisano to na jej karcie. Duża część broni dystansowych w Zombicide nie wymaga przeładowania.

– instrukcja, strona 34

13. Czy korzystając ze zdolności „żądza krwi” muszę zakończyć ruch w strefie zawierającej zombie?

odpowiedź:
Tak. Polskie tłumaczenie sugeruje, że wystarczy ruszyć się „w kierunku
strefy zawierającej przynajmniej jedno zombie”, jednak angielska
instrukcja nie pozostawia wątpliwości, należy ruszyć się „do strefy
zawierającej przynajmniej jedno zombie”.

wyjaśnienie: Do polskiej instrukcji wkradło się niejednoznaczne tłumaczenie.

– anglojęzyczna instrukcja, strona 52 (bloodlust)

14. Czy trzymając w jednym ręku broń dwuręczną mogę w drugiej ręce…?

odpowiedź: Tak, możesz trzymać co tylko chcesz (o ile może to być trzymane w ręce). Zombicide: Czarna plaga nie rozróżnia broni dwuręcznych od jednoręcznych – nazwy przedmiotów mają jedynie znaczenie fabularne, nie mechaniczne.

15. Czy mając dwie bronie w ręce i jedną „na plecach/tułowiu” (środkowe miejsce na karcie postaci) mogę skorzystać z nich wszystkich na raz?

 odpowiedź: Nie. Te trzy bronie są dostępne (traktowane tak, jakby były w ręce), ale postać może na raz skorzystać tylko z dwóch z nich, bo ma jednak tylko dwie ręce. Niewybrana podczas ataku broń nie zapewnia swoich bonusów (np. mając 3 sztylety rzuca się i tak tylko 4 kostkami).

33 komentarze

  • Essefer

    A ja mam takie pytanie. Widziałem ostatnio na gameplayu ciekawy przypadek. Gdy są dwie strefy namnarzania i na jednej z nich pojawi się nekromanta, powstają w sumie 3 z czego 1 jest zdublowana, ubijamy go. Mamy do wyboru likwidację jednej dowolnej. Co w wypadku zlikwidowanie strefy do której zmierza nekromanta? Na planszy zostaną dwie strefy (jedna nekromanty, jedna normalna) w jednym miejscu. W instrukcji jest napisane że nekromanta NIE idzie w kierunku swojej strefy? Co się dzieje z kolejnym nektomantą?

    • Wiktor

      Jeśli dobrze rozumiem pytanie, to chodzi o sytuację, w której pojawia się nekromanta i wszystkie strefy, którymi może uciec, są w tym samym miejscu co on? Jeśli tak, to ucieknie przy następnej aktywacji.
      Ewentualnie, jeśli jedyną strefą, przez którą może uciec, jest jego własna, to wg mnie pójdzie w jej stronę i nią ucieknie, zgodnie z ramką na 30. stronie instrukcji.

  • bethrezen

    Czy jeżeli atakuje np mieczem dwuręcznym który pozwala na rzut 5 kostkami i na każdej kości wypadnie wynik wymagany (5 lub 6) to zabijam jednego czy pięć zombie?

    • Unknown

      Pytanie o Nekromantę i jego strefę.
      Na planszy mamy 3 strefy i po pewnym czasie gry wszystkie 3 znajdują się w tym samym miejscu. pojawia się Nekromanta ze swoją 4-tą strefą. w instrukcji napisane jest: "Ale Ucieka z planszy zaraz po swojej aktywacji". Co się dzieje więc ze znacznikiem jego strefy namnażania, znika razem z nim. czy pozostaje dalej na planszy.?
      Bo jeśli to drugie to praktycznie kończy to grę. (dwa kolejne dociągnięcia karty "nekromanta" i przegrana.)

      • Wiktor

        Patrząc na instrukcję, to chyba zostanie. Jeśli dobrze pamiętam, to nekromanta najpierw bije, później idzie, więc jak ktoś tam będzie stał, to będzie atakowany przez nekromantę.

  • Viss93

    Pytanie do podwójnego namnażania, rozpatruję po kolei, trafiam dwa razy z rzędu na podwójne namnażanie, czyli w kolejnej strefie rozpatruję łącznie 4 karty. Biorę pierwsza, drugą i jako trzecia znowu jest podwójne namnażanie, co wtedy? Co dzieje się z 4 kartą z tej strefy? Jest pomijana? Czy przechodzi do kolejnej strefy namnażania + kolejne dwie karty, bo podwójne namnażanie?

    • Planszówki we dwoje

      Czwartą kartę ciągniesz normalnie, a do podwójne namnażanie przechodzi do kolejnej strefy. Czyli w Twoim przykładzie byłoby to:
      1 strefa: dwa podwójne namnażania (przechodzą dalej), brak zombie
      2 strefa: jedno podwójne namnażanie (przechodzi dalej), zombie z pozostałych 3 kart
      3 strefa: zombie z dwóch kart.

    • Planszówki we dwoje

      Tak. Może być też tak, że pojawi się w pojedynczym pomieszczeniu (czyli budynku, który cały jest jedną kratką) i dociągniesz podwójne namnażanie: wówczas rozpatrujesz je w tej jego strefie, tam gdzie się pojawił.
      – W.

  • Unknown

    1. Zaklęcie "Uzdrowienie ; Raz na turę wybrany ocalały leczy jedną ranę. Uzdrowienie nie może być użyte do wskrzeszenia Ocalałego" Czy zaklęcie to może być skierowane tylko do aktualnego właściciela który ma go w ręce ? Czy można go użyć do dowolnego wskazanego Ocalałego ?
    2. Grając np w dwie osoby i każda kieruje trzema ocalałymi. Czy konieczna jest co rundę ustalona kolejność aktywacji Ocalałych ? Czy gracz może dowolnie co rundę aktywować w dowolnej kolejności swoich "podopiecznych"?
    3. Przeszukuje pomieszczenie i zdobywam nową broń. Po czym robię reorganizację swojego wyposażenia ( i tylko swojego). Czy na samą reorganizację wydaje dodatkową akcje. ?
    4. Czy najkrótsza droga do najgłośniejszej strefy przeznaczenia może wieść przez pomieszczenia ( drzwi są otwarte) ?

    • Planszówki we dwoje

      1. "Zaklęcia są rzucane na konkretne Postacie lub Strefy (według opisu karty) w zasięgu Pola Widzenia Ocalałego" – wychodzi, że może na dowolnego ocalałego (w tym siebie), którego widzi.
      2. "Rozpoczyna Pierwszy Gracz aktywując swoich Ocalałych jednego po drugim, w wybranej przez siebie kolejności." – czyli spośród swoich trzech Ocalałych możesz wybrać kiedy kogo aktywujesz.
      3. "Po Przeszukiwaniu Ocalały może dowolnie zreorganizować swoje wyposażenie" – jeśli przeszukiwałeś, to na reorganizację nie wydajesz dodatkowej akcji, robisz to w ramach przeszukiwania.
      4. Tak, jeśli jest przejście, to tak.
      – W.

      PS Polecam na Facebooku grupę Gry planszowe – pytania o zasady 🙂

  • MQ

    Witam, mam pytanie o ekwipunek zabitego ocalałego. W 4 misji gdzie należy zebrać wszystkie karty jedzenia z talii ekwipunku, zginęła nam postać niosąca jedną z tych rzeczy. Rozumiem, że jest to jednoznaczne z przegraniem misji, bo ekwipunek zabitego ocalałego powinien zostać "odrzucony", czyli nie ma fizycznej możliwości zebrania już tej karty?

    • Planszówki we dwoje

      Na to wygląda, jeśli te wymienione w misji to wszystkie, jakie są w talii, to po śmierci bohatera są odrzucane = nie da się spełnić celu. Misja mówi jednak o spełnieniu celów w odpowiedniej kolejności, więc jeśli zebraliście wszystkie potrzebne karty i postać zginęła później, to cel będzie zaliczony.
      – W.

  • Anonimowy

    1. Czy w przypadku kilku znaczników namnażania w jednej strefie ciągnę i tak 1 kartę namnażania, czy rozpatruje wszystkie? (To ciągle 1 strefa)
    2. Czy znacznik nekromanty, który pojawia się jako kolejny w strefie namnażania działa tylko raz, a później jak w pytaniu 1? Czy jest niezależny i w fazie zombie generuje dodatkową kartę?

    • Planszówki we dwoje

      1. Każdy znacznik namnażania, to jedna karta.
      2. Strefy namnażania nekromanty po dołożeniu powodują dociągnięcie karty i wyłożenie zombie, później działają jak normalna strefa, czyli też ciągnie się za każdą taką strefę jedną kartę (czyli działa standardowo).
      – W.

  • Unknown

    Co się dzieje gdy Nekromanta pojawi się w budynku a, jedyna droga ucieczki dla Nekromanty prowadzi przez obszar zajmowany przez drużynę??

    • Planszówki we dwoje

      Wydaje mi się, że będzie poruszał się do obszaru, z którego może uciec. Jeśli na jego drodze stoją postacie, to wejdzie na pole z nimi i w swoich aktywacjach będzie je atakował.
      – W.

  • Techt

    Mam pytanie. Sytuacja jest taka: Zombie ma 2 cele o tej samej głośności, jeden za drugim w linii prostej od zombiaka. Stoi za żywopłotem, więc obu nie widzi. Czy w tej sytuacji dzieli się i jeden idzie w linii prostej do pierwszego celu, a drugi idzie do drugiego inną ścieżką?
    Sytuacja druga. Zombie stoi na ulicy, ma dokładnie tak samo, dwa cele o tej samej głośności. Jedyna droga do obu celów prowadzi przez następne pole ulicy. Czy zombie się "podwaja' na następnej strefie ulicy? Czy podział następuje dopiero w sytuacji, w której zombie muszą wybrać dwie różne drogi? Co w sytuacji podobnej, w której są dwie drogi, przy czym alternatywna droga do drugiego źródła hałasu jest dłuższa?

    • Planszówki we dwoje

      1. Trudna sytuacja i nie wiem, jak interpretują ją zasady. Wg mnie jedna z dwóch opcji:
      a) zombie rozdziela się, ale idzie tą samą, najkrótszą trasą (przez co oba wchodzą na pole z pierwszym bohaterem)
      b) zombie nie rozdziela się, bo do obu celów wiedzie ta sama najkrótsza trasa, więc idzie do pierwszego z brzegu (tak bym sam zagrał).
      2. Zombie idzie do najgłośniejszego widocznego celu, więc w tym przypadku (tak jak wyżej) uznałbym, że idzie do pierwszego z bohaterów. Zombie podwajają się, jeśli do jednego celu wiodą dwie identyczne drogi (mające tyle samo pól, na ogół dzieje się to wtedy, gdy zombie stoi na rogu budynku a bohater na przeciwległym rogu tego budynku) albo są dwa identycznie głośne, niewidzialne cele (tutaj dodałbym, że takie, do których wiodą różne drogi).

      Tak więc w sytuacji, gdy bohaterowie stoją "w rządku" nic bym nie dzielił, tylko szedł najkrótszą drogą i atakował pierwszego z brzegu. Ale głowy za to nie daję. Możesz też spróbować napisać do CMON np. na Facebooku, powinni odpowiedzieć (chociaż na ogół odpowiadają bardzo krótko i czasami trudno załapać o co chodzi 😉 ).
      – W.

  • Sheexa

    11. Co dzieje się w przypadku, w którym pociągnę kartę nekromanty, gdy jego figurka już znajduje się na planszy? Ile aktywacji dostaje nekromanta?
    odpowiedź: W takiej sytuacji nekromanta znajdujący się na planszy dostaje jedną aktywację. Nie należy wstawiać kolejnej strefy namnażania ani aktywować nekromanty więcej niż raz.
    – instrukcja, strona 29 (druga kropka); CMON

    Skoro tak, to po co w grze kilka znaczników strefy namnażania nekromanty? w jakiej sytuacji użyjemy więcej niż jednej na raz?

    • Planszówki we dwoje

      Być może będą wykorzystywane w dodatkach jakoś. Na pewno w podstawce dociągnięciu nekromanty dostaje on tylko aktywację, nie stawia kolejnej strefy.
      – W.

    • Viss93

      Na kickstarterze był bodajże dodatek z różnymi nekromantami, w instrukcji też jest na stronie 31 wspomniane o kręgu nekromantów

  • Saylar

    Mam pytanie związane z akcją przeszukiwania.Czy w jednej turze to samo pomieszczenie (sfera)przeszukane już przez jednego ocalałego,może być przeszukane przez innych ocalałych?Szukałem w instrukcji odpowiedzi na to pytanie i go nie znalazłem.Jest tylko że w swojej turze gracz może wykonać jedną akcję przeszukiwania.

    • Planszówki we dwoje

      Tak, pomieszczenie można przeszukiwać wielokrotnie. Jedynym ograniczaniem jest to, że każdy bohater może to zrobić raz w turze. W praktyce czasami wchodziliśmy całą drużyną do pomieszczenia i przeszukiwaliśmy do momentu, aż znaleźliśmy jakieś fajne bronie albo zombie niebezpiecznie się zbliżyły :).
      – W.

Skomentuj

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.