Jonathan Gilmour – wywiad z twórcą Martwej Zimy
Powracamy po krótkiej przerwie! I to nie sami, a z Jonathanem Gilmourem, który opowiedział nam o pasji tworzenia, dalszych planach na serię Rozdroży i nowym-starym projekcie, nad którym pracuje. W rozszerzeniu wpisu znajdziecie przetłumaczoną rozmowę oraz (niżej) jej oryginalną, angielską wersję.
Planszówki we dwoje (Wiktor): Zacznijmy od pytań ogólnych. Jaka jest Twoja ulubiona gra (poza, naturalnie, Martwą Zimą)?
Jonathan Gilmour: Moją ulubioną grą wszech czasów jest Cosmic Encounter. Rozegrałem w nią ponad 100 partii. Uwielbiam też Werewolfa i inne gry z mechaniką ukrytego zdrajcy.
Spędzasz więcej czasu na graniu w planszówki, czy też na ich projektowaniu testowaniu?
Od kiedy na pełen etat zajmuję się projektowaniem stosunek pracy/przyjemności w grach jest bliższy 50/50.
Znasz jakichś polskich projektantów planszówek lub polskie gry?
Mam jako takie pojęcie o polskiej scenie planszówkowej. Obserwuję Ignacego Trzewiczka i uwielbiam jego projekty (Nhex, 51. Stan, itd.). Nie znam zbyt wielu innych polskich projektantów, ale chciałbym ich poznać.
O ile uwielbiam Ignacego
Trzewiczka, to uznanie za Neuroshimę Hex należy się Michałowi Oraczowi –
to on ją stworzył (została wydana przez Portal Games Ignacego). Więc to
kolejny polski projektant, którego teraz znasz.
Czuję się strasznie głupio, oczywiście masz całkowitą rację. Tak mocno powiązałem Neuroshimę z nim [Ignacym Trzewiczkiem] jako wydawcą, że zupełnie pomieszało mi się to w pamięci.
Martwa Zima to gra (jak ją sam nazywasz) meta-kooperacyjna. Na BGG pisałeś, że inne projekty z serii Rozdroży będę podobne. Jesteś miłośnikiem gier kooperacyjnych, czy lubisz też te zawierające rywalizację?
O tak, uwielbiam oba typy gier.
Mam kilka pytań odnośnie zdobywającej nagrody Martwej Zimy. Niedawno została przetłumaczona na polski i zdobyła u nas sporą popularność.
Martwa Zima została zaprojektowana przez Ciebie i Issaca Vegę. Czyim była pomysłem i kto za jaką część projektu był odpowiedzialny?
Oryginalny pomysł był mój. Isaac szybko do niego dołączył i zaczął pomagać. Podzieliliśmy się obowiązkami (jednak to Isaac wziął na siebie większość pracy, bo wówczas jeszcze pracowałem na pełen etat). Spędziliśmy wiele nocy wisząc na telefonach i rozmawiając na temat zmian i kwestii związanych z grą.
Dlaczego zdecydowałeś się na
taki wybór tematu Martwej Zimy? Lubisz zombie (ja uwielbiam!), czy była
to po prostu decyzja biznesowa (są teraz przecież bardzo popularne)?
Od początku zdecydowałem się na taki temat, ponieważ od kiedy byłem nastolatkiem jestem fanem tego
gatunku. Dorastałem z nimi i są one moim
ulubionym potworem. Czułem, że inne gry o tematyce zombie nie oddają im
sprawiedliwości, więc chciałem uczynić to Martwą Zimą. Po tym gdy Isaac
dołączył do projektu kilkukrotnie rozmawialiśmy o zmianach, ale zawsze dochodziliśmy do wniosku, że wybór innej tematyki nie byłby uczciwy wobec tej gry.
Ile zajęło Wam rozwinięcie Martwej Zimy, od pomysłu, poprzez pierwsze testy aż do trafienia gry na sklepowe półki?
Jestem fanem szybkiego tworzenia prototypów, więc generalnie krótko zajmuje mi przejście od wstępnego pomysłu do pierwszych testów. Staram się pozbywać pomysłów z głowy tak szybko, jak to możliwe i wypróbowywać je. Jednak od tych wstępnych prac do wydrukowania nakładu gry zeszły nam prawie 3 lata.
Trudne pytanie, ale pewnie się go spodziewałeś – dostaniemy dodatek do Martwej Zimy? Pracujecie już nad jakimś? Może testujecie?
Nie mogę powiedzieć zbyt wiele, lecz PHG [Plaid Hat Games, wydawca Dead of Winter] oficjalnie potwierdziło, że pracuję nad dodatkiem i jest on w trakcie testów.
Proszę, powiedz mi coś więcej na temat innych gier z serii Rozdroży. Słyszałem, że kolejne z nich mają być osadzone w realiach: sci-fi, obozu letniego [w stylu slasherów] i feudalnej Japonii. To oficjalne informacje?
Tak. Ponownie nie mogę zdradzić zbyt wiele na ich temat, ale Isaac pracuje już nad grą osadzoną w realiach science-fiction, jednak sam nie miałem jeszcze okazji w nią zagrać.
W jednym z postów na BGG napisałeś, że od kilku lat pracujesz nad grą o superbohaterach. To wciąż tajemnica, czy możesz powiedzieć czego i kiedy możemy oczekiwać?
Tak! Nad grą o superbohaterach pracowałem z miłości przez kilka ostatnich lat, przerabiając jej różne wersje. Niedawno znalazłem dla niej dobrego wydawcę i, mam nadzieję, niedługo pojawi się o trochę więcej informacji na ten temat. Możesz być pewien, że podszedłem do niej w ten sam sposób co do Martwej Zimy. Pragnąłem zrobić taką grę o superbohaterach, która w moim odczuciu do tej pory nie powstała. Chciałem zająć się tematem, który bardzo kocham i potraktować go tak, jak mu się to należy. Mam nadzieję, że będzie to widać w tej grze.
Dziękuję, że zgodziłeś się odpowiedzieć na te kilka pytań i przekazać zdjęcia, które ilustrują tekst.
Dziękuję za poświęcenie czasu, by przeprowadzić ten wywiad.
Skoro sam autor Martwej zimy mówi o dodatku, to przezornie podesłałem maila wydawnictwu Cube – Factory of Ideas z pytaniem, czy możemy spodziewać się go po polsku. Oto co mi odpowiedzieli:
Oczywiście jesteśmy zainteresowani wydaniem dodatków do MZ po polsku,
pozostałych gier z cyklu „Rozdroży” oraz innych gier Plaidhat Games 🙂
O konkretach będziemy na bieżąco informować.
Po angielsku/in English:
Let’s start with some general stuff. What’s your favorite board game (except the Dead of Winter of course ;))?
My favorite game of all time is Cosmic Encounter. I have well over 100 plays of that in. I also love Werewolf, and other hidden traitor games.
Do you spend more time playing games for fun or designing and testing?
It seems that now that I am designing full time, the fun/work ratio is closer to 50/50.
Do you know any Polish board games or Polish designers?
I am somewhat aware of the Polish Board game scene. I follow Ignacy Trzewiczek and love his designs (NHex, 51st State, etc). I am not too familiar with many other Polish Designers, but I would like to be.
As I love Ignacy Trzewiczek, credits for Neuroshima Hex should go to Michał Oracz – he designed the game (it was published by Ignacy’s Portal Games). So that’s another Polish designer you know now :).
I feel very foolish, you are of course, very correct on that. I associated him with it so strongly as a publisher it confused my memories.
Dead of Winter is a meta-cooperative game (as you call it) and on BGG you said other Crossroads games will be semi-cooperative, too. Can I assume that you’re a coop player? Do you enjoy competitive games, too?
Oh yes, I enjoy both types of games very much.
I’ve some questions about your award-winning game, Dead of Winter. Recently it was translated to Polish and it’s quite popular here.
Dead of Winter was designed by you and Isaac Vega. Whose idea was it? Who was responsible for what in that project?
The Original concept was mine, and Isaac came on board early in the process and helped. We shared responsibilities (though Isaac took on more of the work load as I was working a full time job at the time). We spent many nights on the phone discussing changes and issues with the game.
Why did you decide to place Dead of Winter in a zombie-apocalypse theme? Do you like zombies (I do!) or was it just a business decision (they’re quite popular now)?
I chose that originally, because I have been a fan of the Zombie Genre since I was a young teenager. I grew up with them, and they are my favorite monster. I felt that many other zombie games that were coming out were not doing them justice, so I wanted to do that with Dead of Winter. After Isaac came on board, we talked several times about changing it, but always felt it would not be true to the game to alter it.
How long did it take to develop Dead of Winter, from the idea, to first tests and to hitting the shelves?
I’m a fan of rapid prototyping, so generally from initial concept to first test is a very short period for me. I try to get ideas out of my head as quickly as possible and try things out. But from those initial stages, to the final printing was a span of almost 3 years.
Hard one, but you surely expected it – will we get a Dead of Winter expansion? Are you working on one? Testing it maybe?
I can’t say too much about it, but PHG has confirmed that I have been working on the expansion, and it’s been in testing.
Please, tell me a little about other Crossroads Series games. I’ve heard that next Crossroads games will be: a sci-fi, summer camp and a feudal Japan themed. Is it official?
Yes. Again, I can’t say too much about them, but Isaac is working on the Sci-Fi game, though I have not had a chance to play it yet.
In one post on BGG you said, that you’ve been working on a superhero game for a few years. Is it still a secret or could you tell me what and when can we expect?
Yes! The superhero game has a been a labor of love for me over the last few years, going through many different versions. I recently found a good publisher for it, and you will hopefully see more about it soon! You can expect that I approached it the same way that I approached Dead of Winter. I wanted to make the superhero game that I felt was not getting made. I wanted to approach a subject matter that I have a very deep love for, and give it the treatment that I felt it needed. So I hope that comes through in this game as well.
Thank you too for your answers and photos!
Thank you for taking the time to do this interview!